mandag den 16. marts 2015

Fremstilling af smør

Så er jeg kommet i gang med at fremstille smør, og må sige at jeg virkelig denne gang har fået en aha oplevelse af de gode. Det er en helt vild nem proces, og jeg er vild med ideen om at lave mit eget smør, hvad enten det er den usaltede, saltede eller hvidløgssmør. Det at jeg ved det er 100 procent naturprodukt, og ikke alle mulige tilsætningsstoffer, gør at jeg kommer til at lave rigtig meget smør i fremtiden. Børnene var også vilde med processen, hvor der skulle kærnes/rystes, og forvandlingen kunne ses med det blotte øje, var super fedt.
Da smørret var færdigt valgte vi kun at tilsætte salt i denne omgang, og derved blindteste på ristet franskbrød, og den hjemmelavede vandt stort.
Jeg er sideløbende i gang med en frisk smørost lavet på kærnemælk, som får tilsat soltørrede tomater og frisk basilikum.
Synes det virkelig er en super fed proces, det med at fremstille egen ost og smør:)

Så er den lige lidt over flødeskum.

Og der rystes 

Og rystes

Nu begynder den at ligne noget

Den første gang valle hældes fra

Anden gang valle hældes fra.

Og vupti, så er der smør:)

Og den var rigtig god.

Meegeet god

2 kommentarer:

  1. Ser lækkert ud :)
    Måske vi skal overvejer at læse videre til mejerist..? :)

    SvarSlet
  2. Det er så cool at lave, kunne godt være mejerist er en mulig kommende uddannelse😉

    SvarSlet