onsdag den 11. marts 2015

Jord til bord

I denne opgave har jeg tænkt på flere mulige emner. det første jeg vil gå i gang med, er at lave hytteost, og derefter vil jeg gå i gang med at kærne smør.

Jeg er helt grøn på dette område, så processen i sig selv bliver en udfordring.

Da jeg i mit udfordrings projekt er i gang med at lave en røgeovn, har jeg planer om at lave noget ost, som jeg derefter vil ryge i ovnen, bare for ligesom at kombinere flere af opgaverne.
Jeg har bestilt et par bøger å biblioteket, men der er ventetid, så tænker jeg i mellemtiden vil søge noget inspiration på nettet.

Her har jeg så fået læst mig frem til følgende opskrift som jeg vil prøve på en rygeost:

Rygeost
4 liter sødmælk
½ liter kærnemælk
evt. en kvart liter fløde
5-6 dråber osteløbe
ca. 15 gram salt

Mælk og osteløbe blandes i en skål og stilles lunt og roligt i ca. et døgn.
Så er ostemassen klar til at blive filtreret, så vallen kan løbe fra.
Salt tilsættes når ostemassen bliver lagt op i klædet hvor vallen bliver filtreret fra.
Efter 12-15 timer har du ca. 1200 gram færdig ostemasse som bare skal røges og nydes.


Du kan godt stille ostemassen på køl, og så kun røge det du har brug for.

Billeder vil snart følge, da jeg endnu ikke er startet rigtig op på denne opgave, udover dette indlæg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar