tirsdag den 17. marts 2015

crema di formaggio di produzione con pomodoro e rosmarino

Så har jeg været i gang med at fremstille en dejlig smøreost med soltørrede tomater og frisk rosmarin.
Processen var egentlig ganske simpelt, dog bortset fra at i opskriften stod der, at man skulle bruge en si; hvilket ikke var en succes.

Hvis man bruger en si, er det en meget lille mængde ost der kommer ud af 1 liter kærnemælk, så jeg valgte i stedet at lade den dryppe af gennem et viskestykke, og det gav en meget større mængde smøreost.

Mens jeg nu stod og fik kærnemælken op på den rette temperatur, kunne jeg dufte, ja jeg skriver dufte, den varme kærnemælk, og fik et lille flashback til min barndom. Jeg kunne pludselig se mig selv sidde oppe ved min farmor i Nykøbing Sjælland, siddende på hendes bænk ude på terrassen og spise kærnemælksuppe med rosiner, sjovt som dufte/lugte kan bringe minder frem.

Nå det var en lille afstikker, fra hvad dette indlæg drejer sig om, nemlig ostefremstilling.

Jeg har det på samme måde med smøreosten, som jeg havde det med fremstillingen af smør, super fed oplevelse, elsker hvad der kan lade sig gøre ud af helt simple ting, som en liter kærnemælk, og vupti, så er der ost :)¨
Man kan da kun blive glad i låget.
Her følger lidt billeder af processen, enjoy :)

Nå ja, så er der kun 4 mdr. til vi smutter afsted til Italien, og de har helt fantastiske oste, bliver så vidunderligt, ligesom alle de andre gange.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar